Shio Ramen - 塩ラーメン



Inget nytt långkok eller stora grejer, men slängde ihop en Shio Ramen idag, på den buljong, chashu, shio tare och fett som jag tidigare gjort. En av del det finns här på bloggen, iaf chashun och taren.

Jag har ju en förkärlek till ramen gjord på kycklingbuljong, gärna assari, alltså så ren och klar som möjligt. I just den här skålen är det en chicken chintan, alltså en klar kycklingbuljong blandat med dashi, så att det blir en "double stock soup", vilket jag tycker är i särklass det godaste och mest balanserade. Beroende på hur mycket fiskighet man vill ha i sin skål så varierar man hur mycket kycklingbuljong kontra dashi man vill ha. Jag körde 75/25 med fördel till kycklingen, för att jag även la till katsuoboshi-saltet.
Gör man egen dashi så kan man ju experimentera ännu mer och lägga in lite rökighet med mera, mer om det senare i ett inlägg som avhandlar just dashi.

Dashin jag använde nu var faktiskt snabbdashi, alltså det pulvret man blandar ut med vatten tills det löses upp och blir buljongen, eller vätskan. Jag tycker det är ett helt fullgott alternativ för de gångerna man inte orkar hipsta till det och koka dashi.
Finns att köpa på nätet, som vanligt rekommenderar jag KATO Japansk Mat för att de är grymma vad gäller utbud och service, men det bör även gå att hitta att köpa med en enkel googling. Kostar 23 kronor för ett tiopack vilket jag tror är ca 5 liter totalt. Jag gör slut på ett paket dashi i halvåret, beroende på om jag gör egen dashi eller inte.

Åter till skålen. Buljong som sagt, "double stock" på chicken chintan och dashi. Shio tare är den tare som jag tidigare gjort. I det inlägget skrev jag att man troligtvis inte behöver använda mer än 15-20 ml. Såhär i efterhand kanske sikta på dubbla, men var försiktig och smaka av! Tar man ut taren från frysen så passa fingrarna, eftersom det är salt så är det satans kallt och det svalnar liksom inte sådär jättesnabbt, ta ut den i god tid innan man ska montera skålen så hinner det svalna. Ett till tillägg, de där kubpåsarna jag tipsade om, strunta i det. Saltat vatten fryser ju såklart inte. Äntligen får man ge skäl för slogan "ibland blir det rätt, ibland blir det fel"...

Jag har även renderat kycklingfett i. Jag valde att inte använda den aromatiserade oljan, eftersom jag ville behålla en sån ren smak som möjligt av kycklingen. Jag boostar den lite med kycklingfettet, vilket var rätt sak såhär i efterhand.

I övrigt så är det samma chashu som jag tidigare gjorde, på den enorma biten fläsksida. Jag skar portionsbitar om 3 och la i fryspåsar och fryste in, ta ut sen nån dag innan man ska använda dem bara.

Jag steker på mina lite lätt så att de får färg och fram för allt smälter fettet lite, då blir de härligt smöriga och möra och ackompanjerar buljongen riktigt riktigt fint.

Sen är det ett ajitama, ett sojamarinerat ägg i också, givetvis. Det här har legat i ungefär 1 dygn och var riktigt goda och fina. Blir ett inlägg om just ajitama senare.

Jag är ju frälst i negi i ramen. Men just idag så hade jag ingen hemma. Eller fel, jag hade gjort ett tappert försök att frysa in negi, i tron om att jag skulle kunna tina och använda senare. Det sket sig. Den blev alldeles mosig och vattnig och inget man skulle vilja stoppa i munnen... Så...det blev..scharlottenlök!

Jag har tidigare varit på ett ställe i Osaka som heter Maru de Sankaku, som serverade en ramen med Tai (Seabream) som huvudfokus. På den så hade man antingen sharlottenlök, eller rödlök (jag visste inte riktigt då, för jag var i full färd med att slänga i mig skålen), men gott var det. Det fiskiga tillsammans med löken gav en nästan sån dära "lax-lök" känsla man kan få när man äter t.ex. langos med lax, lök och gräddfil. Det var gott!

Så i brist på annat blev det sharlottenlök. Och det var gott! Överraskande bra. Det man får passa sig är att det kan ta över. Man kan nog kanske eventuella blötlägga löken och ta upp den innan man serverar så den får rinna av. Sen som avslut en simpel sprinkling av svart och vitpeppar för den där extra touchen när man sörplar i sig buljongen.

Avslutningsvis så nudlarna är snabbnudlar från ett lite mer premiumpaket som jag köpte i Japan, det är tunna Hakata-style nudlar som jag gillar. Raka, tunna och goda, perfekt storlek när de är kokta.

En vacker dag blir det ett nudelinlägg här också...

Men, resultat då? Grymt! En av de bättre skålar jag gjort, trots lite genvägar! Ska man vara riktigt konservativ så saknas det ju menma där också...icke att förglömma.





Avslutningsvis så nämner jag även skålarna, som faktiskt är från Ikea till det bisarrt låga priset 39 kronor. Man nämner faktiskt på Ikeas hemsida att de kan användas för ramen på grund av storleken. Jag snubblade över dem av en slump när jag var på Ikea nyligen och köpte två för prov och försöksverksamhet. Jag är nöjd med både form, storlek och pris så det blir att införskaffa 4 till så man har ett komplett sett. För det priset kan man INTE köpa, speciellt med tanke på vad ramen-skålar kostar i normalfall.. Även om deras produktbild är en hädelse mot just benämningen ramen så..ja..

https://www.ikea.com/se/sv/p/aterblick-skal-stengods-vit-00446303/


Tack för tiden, ta hand om er och laga mycket mat.

Kommentarer