Kommande projekt - Menma, ramen-nudlar, Instant-pot buljong och sous-vide chashu

Det uppdateras med mindre frekvens, men jag har några projekt jag jobbar med som är intressanta, och två av dem är lite mer extensiva och går åt research-hållet. Dels för att lära mig själv men också för att försöka hitta en hållbar metod för mig och andra som skulle kunna tänkas vara intresserade.

Projekten som är aktiva nu är följande:

  • Återupptagit mitt menma-projekt. Efter research och feedback från ramen-community så har jag nya insteg för att göra egen menma på ett dugligt sätt. Återstår att se om ingredienserna och metoden faktiskt funkar som det är tänkt. Men om det går som det vill sig så är tanken att resultatet ska bli lite mer hantverksmässig menma än den färdiga burken man kan köpa. Det tar dock lite tid att göra, minst en vecka om man ska göra det rätt, och upp till 30 dagar om man vill göra det extra rätt. Projektet är startat och fortgående men inlägget kommer komma upp inom två veckor förhoppningsvis.

  • Jag undersöker en metod för att göra egna ramen-nudlar med ett hållbart resultat kvalitétsmässigt, och som inte känns som att man har tur när man gör dem. Jag har gjort nudlar tidigare, med olika hydrering, men har inte riktigt haft koll på de olika variablerna som spelar in för att de ska bli så som man vill ha dem. 
    Jag har påbörjat att göra nudlar med "vanligt" mjöl som man kan hitta i svensk handel, för att underlätta för vanligt folk att regelbundet och relativt enkelt göra egna nudlar hemma. 
    Jag har också fått tag i lite mer ingredienser som tillsats för att trycka nudlarna lite ännu mer åt det hållet man vill, så som extra gluten, annan alkalisk komponent med mera. Projektet fortgår och borde vara publicerat inom två veckor.

  • Jag har även införskaffat en Instantpot och labbar med den för att få fram en bra buljong, som går snabbare att göra och håller en konsekvent kvalité. Än så länge är jag mycket nöjd och experimenterar lite med olika konfigurationer och tider vad gäller både grisben och kyckling. Borde vara publicerat inom en vecka.

  • I och med att Instantpot har sous-vide funktion så har jag nu ett mycket bra läge att skapa mig den ramen-skål som jag suktar efter. En tunnt tunnt skuren fin rosa/röd chashu som smälter i munnen och suger åt sig buljongen på ett väldigt fint sätt. Jag har skapat en sous-vide chashu som jag är väldigt väldigt nöjd med. Det finns små justering vad gäller marinering men nästa gång är vi nog relativt bra i hamn. 
Bifogar lite ströbilder från de projekt som pågår i nuläget, och även två bilder på den senaste skålen som jag är väldigt nöjd med, mycket tack vare chashun som är både estetiskt trevlig att titta på, men även ger exakt den texturen till skålen som jag varit ute efter.

Håll till godo, om jag nu ens har några läsare haha.










Kommentarer